dimarts, 29 d’abril de 2014

Mort entre línies



Per Julian V.


Si voleu passar una bona estona d’allò més detectivesca, la vostra tria literària s’ha de centrar en la darrera aventura del Comissari Guido Brunetti sota el nom de Mort entre línies.

Un comissari que no dubta en aplicar la llei per tal que pesi sobre els que equivoquen els seus actes, un home que prefereix saltar-se les normes estrictament protocol·làries per poder tancar als dolents.

Ambientada con sempre a la Venècia més pura, podem respirar l’olor de salnitre dels canals mentre intentem descobrir de la ma d’en Brunetti els camins tortuosos del cas que ens roba el son.

En aquest cas ens veiem embolcallats en un cas on un crim cultural sobtarà al comissari retant-lo a una nova descoberta. Un robatori de llibres i la destrucció de molts d’altres de les biblioteques esgarrifa a tothom que se n’assabenta i no podem pensar que qualsevol investigador ho pot resoldre. És hora de que en Brunetti deixi la seva copa de chardonney i comenci a pensar i pensar, i a ficar-se a la ment del responsable.

A qui li pot interessar desfer-se de llibres? Qui vol matar els clàssics? Què hi ha al darrera? I, el més important, qui hi ha al comandament de tal crim?

Edicions 62 encerta de ple amb la publicació dels casos de tan conegut comissari, llibres ràpids i àgils que un cop en llegeixes un, necessites llegir altres casos.

Casos que poc a poc i de manera molt paulatina es van desfent com una bola de llana que embolica un gat tot jugant. Amb la seva gran oratòria i la gran habilitat acumulada de ficar-se a la psique d’en Brunetti ens regala una obra genial, ingeniosa, actual i molt interessant pels amants de la lletra escrita.

Títols com Mort a la Fenice, Mort en un país estrany, Vestit per Morir, Mort i judici, Acqua alta, Son Profund, Contactes a les altes esferes, Un mar de problemes, Justícia uniforme, Proves falses, Sang a les pedres, Noblesa obliga, Sense Brunetti, Carn de Canó i Les joies del Paradís fan d’aquesta col·lecció un indispensable de la novel·la negra.

Aquest últim és un altre volta de cargol, amb la ploma elegant de la grandíssima i inigualable Donna Leon, coneix tant bé i ha construït al comissari al llarg de tants anys que pot centrar la atenció del lector en altres aspectes com detalls de l’entorn o el cas en si i no perd ni gota d’essència.

S’ha basat en el fet verídic de la desaparició de milers de llibres antics de la biblioteca napolitana de Girolamini, un dels escàndols més importants i notoris de la historia pel que fa a robatori de llibres i patrimoni cultural públic.

Una realitat ficcionada amb una qualitat inigualable.